Metro w Moskwie – najpiękniejsze stacje na świecie

Tato, tato, podsadź mnie! – prosi kilkuletni chłopczyk, zdążający wraz z ojcem na metro. Znajdujemy się na stacji Plac Rewolucji, której każde z łukowatych przejść między nawami jest ozdobione rzeźbami z brązu, przedstawiającymi lud sowiecki. W sumie jest ich 76, niektóre się powtarzają. Tak jak człowiek, wyglądający na wojskowego, trzymający w jednej dłoni strzelbę, drugą ręką obejmujący psa. Pies ma wytarty pysk od dotyku ludzi – pogładzenie go przed wejściem do pociągu przynosi szczęście. Chłopakowi, z niewielką pomocą ojca, również się to udaje – wspólnie dobiegną jeszcze do pociągu w stronę Elektrozawodskiej i w ostatniej chwili wejdą w drzwi rosyjskiego składu. To nie jedyna anegdota, jaką słyszało metro w Moskwie.

Metro w Moskwie i imponująca statystyka

Dwanaście linii, trzy i pół tysiąca wagonów dziennie w ruchu, 206 stacji na 346 kilometrów podwójnego torowiska. Jeden z najbardziej obciążonych systemów podziemnej kolei na świecie, wożący każdego dnia 7 milionów ludzi (!). Metro w Moskwie wzbudza szacunek imponującą statystyką. Sprawdźmy, czy renoma jednej z największych sieci na świecie oraz opinia żywego pomnika ZSRR z radziecką symboliką robią rzeczywiście takie wrażenie.

W pół godziny przez pół miasta

Naszą przygodę rozpoczynamy na stacji Domodiedovskaya, 22 kilometry od centrum rosyjskiej stolicy. Metro powinno pokonać ten dystans w nie więcej jak 30 minut. Warto przy tym wspomnieć, że odległości między stacjami w Moskwie są bardzo duże (średnio 2 km), a stare składy serii 81 mkną z prędkością nawet do 90km/h.

Rosyjskie wagony, znane z warszawskiego metra, zdają się być trochę zdezelowane. Maszynista pędzi na złamanie karku – w środku panuje taki hałas, że można zapomnieć o rozmowie. Zbliżając się do stacji Teatralnaya (najbliżej placu Czerwonego, który w pierwszej kolejności chcieliśmy odwiedzić), wystrój kolejnych stacji staje się coraz bardziej reprezentacyjny. Na sklepieniach i bocznych ścianach pojawiają się płaskorzeźby, przedstawiające sowiecki lud pracujący albo sceny historyczne. Dominująca symbolika ZSRR jest widoczna już zza okien wagonu, w którym się znajdujemy.

Metro w Moskwie, jak na kilkunastomilionową metropolię przystało, bywa tłoczne. Jeżeli chcecie pozachwycać się architekturą podziemnych stacji i porobić ładne zdjęcia warto unikać godzin szczytu.


Żyjący pomnik socrealizmu – czy metro w Moskwie jest najpiękniejsze na świecie?

Pierwszy odcinek moskiewskiego metra, oddany do użytku w 1935 roku, miał być swoistym pomnikiem socjalizmu. Dostępny dla każdego obywatela system transportowy podkreślał rosyjską potęgę – takie założenie wprowadził Józef Stalin. Do budowy kunsztownych, podziemnych pałaców sprowadzano materiały z Uralu, Kaukazu czy Azji Środkowej. Rozbudowując sieć pozostawiono założoną konwencję, nie szczędząc pieniędzy, materiałów i siły ludzkiej. Także współcześnie oddawane do użytku stacje charakteryzują się przesadnym przepychem, jednak zwykle w formie nowoczesnej.

Monumentalna architektura, pomniki, popiersia, rzeźby, strojne żyrandole, ozdobne gzymsy i inne detale wyróżniają wiele stacji. Aż 44 z nich wpisano na listę światowego dziedzictwa Rosji. Często konkretna stacja jest przypisana do danego wydarzenia z kart historii ZSRR. Choćby przytoczona we wstępie stacja Plac Rewolucji (Площадь Революции) linii Arbacko-Pokrowskiej, w dominującym wykończeniu z czarnego marmuru, poprzez rzeźby ludzi, trudniącymi się różną profesją, przedstawia bogatą przeszłość społeczeństwa ZSRR. Co ciekawe, do 1947 roku na stacji znajdowała się jeszcze rzeźba „Stalin i Konstytucja”.

Podobnie stacja Belloruskaya (Белорусская), przy kolejowym dworcu Białoruskim, przedstawia historyczne sceny z życia Białoruskiej SRR w formie kolorowej mozaiki, stacji Kievskaya (Киевская) – analogicznie skupia się na republice ukraińskiej. Naturalnie wszędzie dominuje przerysowanie, przepych i niekiedy koślawość i toporność w formie płaskorzeźb i pomników, charakterystyczna dla sztuki socrealizmu 😉

Jedną z najbardziej imponujących stacji jest Komsomolskaya (Комсомольская) (tu krzyżują się linie 1 i 5), położona pod największym węzłem przesiadkowym Moskwy – placem Komsomolskim. Na powierzchni znajdują się trzy ważne dworce kolejowe – Jarosławski, Leningradzki i Kazański. Nazwa stacji jest dedykowana radzieckiej ideologicznej „młodzieżówce”, toteż w wystroju nie mogło zabraknąć chwalebnych scen zwycięstwa w II Wojnie Światowej (nazywanej tutaj Wielką Wojną Ojczyźnianą). Mozaiki i płaskorzeźby przedstawiają dowódców historycznych walk Rosji z najeźdźcami minionego tysiąclecia. Masywne żyrandole oświetlają półokrągłe sufity pomalowane na żółto; na końcu wyłożonego granitem centralnego hallu ustawiono popiersie Lenina, sprawiające skromne wrażenie w porównaniu do wytwornego wystroju stacji.

 

Stacja Plac Rewolucji. Dotknięcie pyszczka przyniesie szczęście w podróży. 

76 mosiężnych posągów przedstawia sowiecki lud pracujący.



Włodzimierz Ilicz Lenin jest dominującą postacią w mozaikach, płaskorzeźbach i malowidłach wielu stacji (tu stacja Novokuznetskaya).

…podobnie radziecka, pięcioramienna gwiazda.

Stacja Komsomolskaya przypomina bogato strojoną salę pałacową.


Łuki centralnej nawy stacji Kievskaya przedstawiają historię Ukrainy oraz przyjaźń narodu ukraińskiego z rosyjskim. Po środku umieszczono złote, jasne żyrandole – podobnie w nawach bocznych, w których wsiada się do pociągów.



Stacja Belloruskaya, tuż pod kolejowym dworcem Białoruskim. Jedna z dwunastu mozaik sufitowych.


Białoruscy partyzanci – pomnik na jednym z końców stacji.


Inne ciekawe stacje?

    • Taganskaya / Таганская (linia 5) – przedstawia 48 majolikowych (ceramicznych) rzeźb żołnierzy radzieckich
    • Teatralnaya / Театральная (linia 2) – stacja otwarta w 1938 roku, zaprojektowana ku chwale radzieckiej sztuki, oświetlona kryształowymi lampami
    • Rimskaya / Римская (linia 10) – czyli „rzymska”. Na końcu peronu znajduje się rzeźba imitująca starożytne kolumny. Jest też mała fontanna
    • Novoslobodskaya / Новослободская (linia 5) – wzdłuż głównego hallu stacji znajdują się podświetlane witraże w mosiężnych ramach, na końcu ogromna mozaika przedstawiająca pokój na świecie
    • Paveletskaya / Павелецкая (linia 5) – stacja poświęcona rzece Wołdze, na sklepieniu i ścianach przystrojona ornamentami we wzorach koronek z regionu Wołżskiego
      • Novokuznetskaya / Новокузнецкая (linia 2) – na stacji znajduje się osiem mozaik przedstawiających przemysł górniczy w Donbasie

     

    • Mayakovskaya / Маяковская (linia 2)  – nowoczesna, surowa, przestronna – odróżniająca się od pozostałych stacji. Ponoć ze względu na doskonałą akustykę w czasach ZSRR odbywały się na niej koncerty
    • Elektrozavodskaya / Электрозаводская (linia 3) –  znajdująca się nieopodal fabryki żarówek stacja, oświetlona jest ponad trzystoma lampami wbudowanymi w sklepienie. Na ścianach umieszczono płaskorzeźby Rosjan (i nie tylko), związanych z upowszechnianiem elektryczności

Główna nawa stacji Taganskaya.

Stacja Taganskaya.

Stacja Taganskaya.

Stacja Mayakovskaya.

Stacja Novokuznetskaya  (sklepienie).

Niegramotne rzeźby przedstawiające dzieci (stacja Rimskaya).

Jedna z nowszych stacji linii 10 (południowa część Moskwy).


Metro w Moskwie – ciekawostki!

      • Stacje w kierunku centrum Moskwy są zapowiadane przez głos męski, a w kierunku 'od centrum’ przez głos damski. W przypadki linii okrężnej Kolcevaya męski lektor zapowiada stacje w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara – głos damski odwrotnie.
    • Metro 2 – słyszeliście już pewnie, że pod Moskwą kursuje tajna linia metra, będąca wyłącznie do dyspozycji władz państwowych. Do dziś nie wiadomo ile w tej legendzie prawdy – ponoć pobudowano aż trzy tajne linie.
    • Linia Kolcevaya (Кольцева́я) jest jedyną linią okólną w Moskwie, tj. kursuje po okręgu wokół centrum, łącząc kilka innych linii i zapewniając między nimi wygodną przesiadkę. Legenda głosi, że pewnego dnia Józef Stalin postawił na planie budowy metra kubek z kawą. Ze strachu przed gniewem dyktatora wybudowano właśnie linię Kolcevaya. Czyżby dlatego miała brązowy kolor? 🙂



Informacje praktyczne – jak się poruszać?

    • Wszystkie linie kursują mniej więcej w godzinach 5:00-0:30 (szczegółowe informacje na stacjach)
    • Bilety jednorazowe możemy kupić w automatach lub kasach ma stacjach. Ja korzystałem z biletu dobowego wieloprzejazdowego, kodowanego na karcie „Trojka”. Ceny biletów: jednorazowy – 36 rubli (1,95 zł), dobowy (ważny także w autobusach, trolejbusach i tramwajach) – 218 rubli (11,85 zł), trzydniowy 415 rubli (22,50 zł).
    • Nie dobiegajcie do pociągów – w godzinach szczytu większość linii kursuje nawet co 1,5 minuty! Mimo to ścisk bywa znaczny.
    • Stacje przesiadkowe między liniami noszą czasami inne nazwy, co bywa mylące. Mimo tego zawsze możemy przedostać się z jednej stacji na drugą nie wychodząc na powierzchnię.
    • Na stacjach nie ma wind – zapomnijcie o podróży z wózkiem dziecięcym, rowerem (także ze względu na tłok). Dostęp dla osób niepełnosprawnych praktycznie niemożliwy.
    • Oznaczenie linii, kierunków i węzłów przesiadkowych jest bardzo dobre. Poruszanie się metrem ułatwi znajomość cyrylicy.
    • Wbrew błędnym opiniom, krążącym po internecie, metro w Moskwie nie jest objęte zakazem robienia zdjęć. Na niektórych stacjach są nawet oznaczone najlepsze miejsca do zrobienia selfie 😉
    • Oficjalna strona moskiewskiego przewoźnika (klik)



Budynki stacji metra, podobnie jak i ich otoczenie, mogą robić niezłe wrażenie także z zewnątrz.

Poza samymi peronami – moskiewskie metro to kilometry korytarzy i łączników między stacjami.

 

Główne źródło utrzymania bloga to mój własny portfel. Aby móc dalej realizować swoje marzenia, założyłem konto na Patronite. Jeśli uważasz treści na blogu i vlogu za wartościowe, możesz dołożyć od siebie skromną cegiełkę. W grupie siła! 🙂

 

 

Zobacz także:

Moskwa i jej przytłaczający magnetyzm
Pamir Highway na rowerze
Ukraina: opuszczone miasto Lipniażka

 

Related Stories

Zobacz też

Zwiedzamy polskie kopalnie i podziemia. Nasze TOP 8.

Kopalnie, tajne podziemia, sztolnie i wydrążone w skałach, wojskowe kompleksy. Czasem tylko kilka korytarzy...

Seceda – który szlak wybrać? Dolomity w pigułce

Wiedzieliście, że powierzchnia całych Alp zajmuje prawie 400 razy tyle, co powierzchnia polskich Tatr?...

Podlasie Nadbużańskie – natura i kultura

Podlasie uchodzi za jeden z najspokojniejszych i najbardziej sielskich regionów Polski. W wielu miejscach...

Testujemy nowe sakwy Crosso Expert 66 i Twist X60

Rowerowe sakwy Crosso to polska marka, obecna na rynku od kilkunastu lat, a od...

Mierzeja Helska i północne Kaszuby na rowerze

Mierzeja Helska - dlaczego warto na nią przyjechać? Długi na 35 kilometrów, piaszczysty pasek...

Sztynort i okolice – co zobaczyć na północy Mazur?

Mazury można zwiedzać na wiele sposobów - w tym artykule chcemy przedstawić Wam kilka...

Popularne

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.