Okolice największego i najczystszego jeziora Włoch, poza zniewalającymi z nóg widokami, oferują doskonale przygotowaną infrastrukturę dla amatorów pieszych trekkingów oraz podziwianiem widoków z perspektywy siodełka. Oferta dla rowerzystów to niemal 50 tras o różnych nawierzchniach i poziomach trudności – w sumie 1300 kilometrów szlaków, w bezpośredniej okolicy Riva del Garda – miasta, będącego mekką rowerzystów z całej Europy! W artykule znajdziecie propozycje czterech wybitnie widokowych tras, dostępnych dla każdego. Przejechaliśmy je wszystkie – szczegółowy opis i zdjęcia pomogą Wam wybrać coś dla siebie. Zapraszamy nad jezioro Garda!
Najpiękniejsze trasy nad jeziorem Garda
Jezioro Garda odwiedziliśmy podczas Europejskiej Marszruty – najdłuższej do tej pory rowerowej wyprawy przez rajski archipelag La Maddalena oraz Sardynię, Korsykę, północne Włochy, a następnie austriackie Alpy.
Przez kilka dni spędzonych w tej pięknej okolicy, poznaliśmy cztery wspaniałe trasy rowerowe – wszystkie bardzo widokowe, jednak różniące się stopniem trudności (nachylenie, nawierzchnia, długość podjazdu), długością i przeznaczeniem dla odpowiedniego typu roweru.
Tylko jedną z nich (wzdłuż rzeki Sarca, w kierunku Trydentu) przejechaliśmy z ciężkimi sakwami, opuszczając brzeg Gardy i zmierzając w kierunku Austrii. Ponadto, w trakcie naszego pobytu zjeździliśmy dwie najbardziej widokowe trasy na południe od Riva del Garda (dawną, nieużywaną już drogą, wspinającą się serpentynami do miejscowości Pregasina oraz do położonego w wyższych górach jeziora Lago di Ledro), a także krótką, rowerową wspinaczkę na Monte Brione – ponad 300-metrową skałę o przedziwnym kształcie, górującą nad miastem.
Poniżej znajdziecie zdjęcia i rzeczowy opis każdej z tras, zawierający informacje praktyczne (nawierzchnię, stopień trudności, długość i nachylenie).
Zobacz mapę wszystkich tras.
Spis treści
Jezioro Garda – największe we Włoszech
Jezioro Garda, leżące w północnych Włoszech, ciągnie się przez ponad 50 kilometrów i stanowi zlewnię rzek i potoków, wypływających z Dolomitów i Alp. Jest naturalną granicą klimatu śródziemnomorskiego z bardziej kapryśną aurą Alp. Jezioro na mapie wygląda niczym „wbite” w potężne masywy górskie, rosnące po obu stronach proporcjonalnie do zmniejszającej się odległości do Riva de Garda.
Garda to najczystsze i największe jezioro we Włoszech o powierzchni 370 km², z głębokością dochodzącą do 346 metrów. Okolice południowego brzegu to szeroka dolina. Tutejsze miejscowości są mocno nastawione na turystykę wypoczynkową, co stopniowo się zmienia wraz z kolejnymi kilometrami na północ. Należy też wspomnieć, że na południu jest sporo cieplejsza woda. My objeżdżaliśmy jezioro wschodnim brzegiem – mniej więcej od połowy (od miejscowości Garda) dolina znacznie się zwęża, a łagodne pagórki zastępowane są przez skaliste masywy górskie. W ten sposób dojeżdżamy do miejscowości Riva del Garda.
Położone na północnym brzegu miasteczko stanowi doskonały punkt wypadów trekkingowych i rowerowych w okoliczne góry (a jest gdzie wchodzić, Riva znajduje się u stóp kilku dwutysięczników). Rowerami co prawda nie będziemy się porywać na tak ambitne wyzwania, niemniej poznamy 4 widokowe szlaki o różnym poziomie trudności. Jesteśmy pewni, że każdy z Was znajdzie coś dla siebie!
Film „Rowerowa Mekka Europy”
Przy okazji zapraszamy do naszego filmu, będącego kolejnym odcinkiem 2300-kilometrowej Europejskiej Marszruty. Opowiadamy w nim o walorach północnej części Włoch oraz pokazujemy opisywane w artykule trasy. Za chwilę dowiecie się, dlaczego jezioro Garda co roku jest odwiedzane przez niezliczoną ilość turystów rowerowych!
Jezioro Garda – polecane szlaki rowerowe
Podczas wizyty nad jeziorem Garda udało nam się rowerami spenetrować cztery widokowe trasy. Postanowiłem opisać je dla Was po kolei, załączając zdjęcia, mapki i statystyki.
Monte Brione
Krótka, choć dość wymagająca trasa. Jadąc wzdłuż brzegu jeziora Garda od południa, już z daleka widzimy charakterystyczną skałę, przypominającą zanurzony talerz w wodzie z jednej strony. To właśnie Monte Brione, które dzieli miejscowości Riva del Garda i Torbole. Ponieważ zbocze od zachodniej strony jest łagodniejsze, pobudowano dwie drogi na sam szczyt wzgórza (376 m.n.p.m.). Droga od strony południowej (najbliżej jeziora) ma nawierzchnię bitumiczną – przeważnie asfaltową. Krótki podjazd rzadko schodzi poniżej 10% nachylenia, ale przynajmniej szybko zdobywamy wysokość. Po drodze zaliczamy punkt widokowy przy opuszczonym forcie (doskonale stąd widać jezioro Garda i położone u stóp gór miasto), by wdrapać się ostatnim, już szutrowym fragmentem na szczyt na wschodnim wierzchołku góry. Stąd jednak będziemy mieli widok tylko na dolinę rzeki Sarca i położone naprzeciw masywy górskie.
Z powrotem do Riva del Garda możecie zjechać szlakiem szutrowym (po północno-zachodniej stronie Monte Brione). Ze względu na dość ostre nachylenie, polecam podjazd i zjazd wykonać w zaproponowanej przeze mnie kolejności 😉
Statystyki
Dystans: 7,5 km
Przewyższenia: 269 m / 269 m
Czas przejazdu (w obie strony): 1,5 h
Najwyższy punkt: Monte Brione (376 m.n.p.m.)
Poziom trudności: umiarkowany
Dokładne informacje i mapa trasy na Monte Brione (z opcją zjazdu/wjazdu inną, szutrową drogą) – (klik).
Pregasina przez Via del Ponale, Punta Larici i Passo Guil
Szczegółowa trasa: Riva del Garda – Via del Ponale – Ponale Alto Belvedere – Pregasina – Punta Larici – Passo Guil – Leano – Pregasina – Ponale Alto Belvedere – Riva del Garda
Bez wątpienia Via del Ponale to najciekawsza trasa w okolicach Riva del Garda. Jeżeli szukając informacji o szlakach nad Gardą wpadliście na zdjęcia wykutej w skalnym zboczu drogi, jakby zawieszonej nad turkusową taflą jeziora, dziarsko wspinającą się pod górę i co rusz chowającą się w tunelu… to właśnie trasa do Pregasiny!
To najtrudniejsza z proponowanych tras, z najwyższym punktem na przełęczy Passo Guil (1210 m), jednak warto podjechać choćby część, np. do Pregassiny (500 m). Gwarantuję, że zdążycie nasycić się wspaniałymi widokami.
Współczesne szlaki (pieszy i rowerowy, które się na sporym odcinku pokrywają), rozpoczynają się przy północno-zachodnim brzegu jeziora (w okolicy Piazza Tre Novembre). Błyskawicznie wyjeżdżamy z miasta – główna, asfaltowa droga chowa się w tunelu, a my, podążając za znakami, wspinamy się na ostry podjazd, by zbliżyć się do jeziora.Od tej pory nawierzchnia zmienia się na kilka kilometrów w szuter, a my konsekwentnie, dość ostro ciśniemy pod górę, po lewej stronie mają zostające w dole jezioro, po prawej skalistą ścianę.
Przy punkcie widokowym Belvedere (240 m) szlak się rozdziela – serpentynami po prawej pomkniemy w stronę jeziora Lago di Ledro (to następna trasa), zaś tym razem wybieramy drogę na wprost. Zaczyna się asfalt, który nie opuści nas aż do ostatnich zabudowań Pregasiny. Kilka kilometrów dalej wyjeżdżamy z lasu, a zza drzew wyłania się sama miejscowość i wspaniałe widoki na jezioro Garda. W Pregasinie możemy coś zjeść i wypić w jednej z knajpek, jest też możliwość noclegu.
My z Kasią wyjechaliśmy kawałek za miejscowość to jednego z zaznaczonych na mapie punktów widokowych – nie udało nam się niestety dotrzeć do Punta Larici (900 m.n.p.m), który jest uznawany za najpiękniejszy punkt widokowy na jezioro Garda.
Dalsza trasa, wytyczona zgodnie z aplikacją Gardatrentino, prowadzi dalej do przełęczy Guil (1210 m.n.p.m), by wrócić drugą stroną zbocza do Biacesa di Ledro. Stamtąd do Rivy wracamy tą samą, szutrową trasą wzdłuż jeziora.
Trasa do Pregasiny to obowiązkowy punkt programy, choćby do samej miejscowości lub punktu widokowego Belveder. Ten odcinek spokojnie przejedziecie rowerem trekkingowym, na Punta Larici i dalej raczej polecam już MTB.
Statystyki
Dystans (cała trasa): 29 km
Przewyższenia: 500-550 m (do Pregasiny), ok. 1250 m (cała trasa)
Czas przejazdu (cała trasa): 7-8h
Najwyższy punkt: Passo Guil (1210 m.n.p.m.)
Poziom trudności: wysoki
Dokładne informacje i mapa trasy do Pregasiny i przełęczy Guil (z opcją zjazdu/wjazdu inną, szutrową drogą) – (klik).
Kameralne Lago di Ledro
Szczegółowa trasa: Riva del Garda – Via del Ponale – Ponale Alto Belvedere – Biacesa – Molina di Ledro – Lago di Ledro
Trasa, podobnie jak poprzednia, prowadzi przez niezwykle widokowy odcinek Via del Ponale do punktu widokowego Belverder, jednak tutaj skręcamy w prawo i krętymi serpentynami (na szczęście asfaltowymi) podjeżdżamy ostro pod górę. Naszym celem jest jezioro Lago di Ledro – położone zaledwie kilka kilometrów w linii prostej od Gardy. Żeby tam wjechać, trzeba jednak nie mało się napocić, akwen znajduje się na 685 m.n.p.m.
Gdy skończą się serpentyny i widokowy odcinek trasy, zostawiamy Gardę w tyle i wjeżdżamy w dolinę rzeki Torrente Ponale, która łączy oba jeziora. Bliżej lub dalej, ale do samego Ledro będziemy jechać wzdłuż jej koryta. Ze względu na to, że przenieśliśmy się do zupełnie innej doliny, widoki są zróżnicowane, a trasa bardzo ciekawa. Szlak opłotkami mija uroczą zabudowę kolejnych miejscowości, konsekwentnie wspinając się pod górę. Najtrudniejsze są ostatnie 2-3 kilometry przed miasteczkiem Molina di Ledro – ścieżka trawersuje zakusami, a nachylenie oscyluje w zakresie 10-12%. Gdy to przetrwamy, jest nagroda – kameralne i pięknie położone Lago di Ledro (które, swoją drogą, możemy objechać).
Nad jeziorem znajdziemy pola campingowe, plaże i restauracje. Sami skusiliśmy się na włoską pizzę – przecież należy się nam po takim podjeździe 😉
Statystyki
Dystans: 21,9 km
Przewyższenia: 600 m / 600 m
Czas przejazdu (w obie strony): 2-2,5 h
Najwyższy punkt: Lago di Ledro (685 m.n.p.m.)
Poziom trudności: umiarkowany
Dokładne informacje i mapa trasy do Lago di Ledro (z opcją zjazdu/wjazdu tą samą drogą) – (klik).
Dolina rzeki Sarca
Szczegółowa trasa: Riva del Garda – Arco – Ceniga – Dro – Monte Taglio di Sarca – Pietramurata – Sarche. Powrót (opcjonalnie): Lago di Toblino – Lago di Santa Massenza – Calavino – Cavedine – Drena – Arco – Riva del Garda
Najłatwiejsza ze wszystkich czterech tras – tym razem nie wspinamy się na żadną górę ani przełęcz. Równy asfalt prowadzi od brzegu jeziora w Riva del Garda wzdłuż malowniczo położonej rzeki Sarca. Ścieżka rowerowa jest poprowadzona w większości niezależnie od dróg publicznych, za to najbliżej rzeki, jak się tylko da. Przeskakując co chwila na drugi brzeg Sarca, wije się między jednorodzinną zabudową i licznymi w tym rejonie winnicami. Drugi plan stanowią skaliste, górskie masywy (szczególnie malownicze po stronie wschodniej), sięgające nawet 1500 m.n.p.m.
Pomiędzy Riva del Garda a Arco panuje spory ruch rowerzystów – dalej, aż do samego Sarche, jest zdecydowanie spokojniej. Na tym odcinku, początkowo niezauważalny podjazd, zaczyna robić się coraz bardziej strony – choć nadal daleko mu do podjazdu pod Pregasinę. Ścieżka stopniowo oddala się od koryta rzeki, zagłębiając się w rzadki las. Strzeliste góry nadal pozostają tłem tego pięknego szlaku.
W Sarche szlak zakręca niemal o 180 stopni w kierunku Stenico i Lago di Molveno. My kierujemy się w stronę Trydentu opuszczając wygodną ścieżkę rowerową.
Trasa wzdłuż rzeki Sarca to bardzo widokowa i stosunkowo łatwa propozycja dla osób o nieco słabszej kondycji (idealnie się nada także dla dzieci, lub na rozruszanie kości lub odpoczynek po męczących szlakach wysokogórskich). Trudniejszą alternatywą szlaku jest wersja terenowa (na odcinku Arco – Sarche), prowadząca zachodnim brzegiem rzeki.
Statystyki
Dystans: 35 km
Przewyższenia: ok. 350 m / 350 m
Czas przejazdu (w obie strony): 3-3,5 h
Najwyższy punkt: miejscowość Sarche (250 m.n.p.m.)
Poziom trudności: niski
Dokładne informacje i mapa trasy doliną rzeki Sarca (tutaj z opcją powrotu inną trasą – przez Cavedine) – (klik). W tym wariancie suma podjazdów zwiększa się o ok. 300 metrów, a trasa wydłuża się do 48 km.
Jezioro Garda na rowerze – informacje praktyczne
Planowanie trasy – przydatne strony i aplikacje
W tym miejscu mógłbym się rozpisać o wielu aplikacjach, ułatwiających planowanie i przemierzanie szlaków rowerowych nad Gardą. Jednak lokalny, włoski przewodnik pozostawia wszystko inne daleko w tyle. Polecam korzystać tylko ze strony i aplikacji gardatrentino.it. To istna kopalnia informacji na temat turystyki w tym regionie Włoch. Jezioro Garda i pobliskie okolice, otoczone szlakami pieszymi i rowerowymi, widokowymi trasami dla aut, noclegi, gastronomia, zabytki świeckie i sakralne, punkty widokowe – wszystko znajdziecie w jednym miejscu.
Planowanie trasy w oparciu o stronę gardatrentino.it (lub powiązaną z nią aplikację na telefon) pozwala na wybór jednej z już dostępnych tras. W opisie każdego szlaku są wyszczególnione szczegółowe informacje – rodzaj nawierzchni, różnica wysokości, długość, ciekawe miejsca po drodze, punkty widokowe i miejsca odpoczynku. Można sortować trasy według przeznaczenia (np. na rodzinne wycieczki, trasy dla kolarzy lub MTB). Po kliknięciu w interesującą nas trasę otrzymujemy jej szczegółowy opis po angielsku („krok po kroku”), spodziewane trudności, interaktywną mapę wraz z możliwościami skrócenia. Ślad trasy można pobrać na GPS; są nawet filmiki z przejazdu!
Poprzez stronę możemy zarezerwować nocleg w okolicach Gardy oraz dodać komentarze i informacje o przejechanych trasach.
Jedynym warunkiem korzystania z aplikacji Gardatrentino jest oczywiście stały dostęp do internetu (jeśli wcześniej nie pobierzemy trasy) – w innym przypadku możemy się posiłkować choćby aplikacją Mapy.cz, gdzie możemy pobrać mapę całych Włoch i korzystać z niej offline. Jezioro Garda, punkty gastronomiczne i noclegowe oraz wszystkie szlaki piesze i rowerowe są tam dokładnie zaznaczone.
Jakość dróg i szlaków
Nauczeni doświadczeniami z Sardynii spodziewaliśmy się, że szlaki w północnych Włoszech także mogą pozostawiać sporo do życzenia. Nic bardziej mylnego! Jezioro Garda to mekka rowerzystów z Włoch, Niemiec i Austrii (zresztą nie tylko) – jakość i dobre oznakowanie stanowią tu priorytet. Chociaż nie korzystaliśmy zbyt intensywnie z aplikacji dedykowanej do planowania tras rowerowych, na szlakach nie sposób się zgubić. Na każdym skrzyżowaniu szlaków znajdują się drogowskazy z czasem przejazdu, nierzadko mapa okolicy i miejsca odpoczynku. Z racji dużego ruchu w sezonie, ścieżka jest podzielona na ruch pieszy i rowerowy (w przypadku, gdy szlaki się łączą).
Jest sporo szlaków szutrowych, przeznaczonych dla spragnionych wrażeń rowerzystów MTB, jednak znajdziemy również mnóstwo widokowych, asfaltowych tras. Rodzaj nawierzchni na poszczególnych odcinkach jest zaznaczony w aplikacji Gardatrentino.
Poza terenowymi szlakami – ścieżki rowerowe, którymi jechaliśmy, to zazwyczaj gładki pasek asfaltu, poprowadzony niezależnie od drogi. Priorytetem przy planowaniu przebiegu ścieżek są walory krajoznawcze i widokowe, nawet jeśli wiąże się to z budową podwieszeń i mostków, specjalnie dedykowanym rowerzystom. Wzorcowym fragmentem jest ścieżka między Riva del Garda a Arco (8 km), którą przemierzaliśmy kilkukrotnie (w Arco mieliśmy camping). Ze względu na spory ruch i mnogość skrzyżowań, zwracajcie uwagę na znaki poziome (np. zwężenie, ustąp pierwszeństwa itp.) – pomaga to w uniknięciu kraksy 😉
Jezioro Garda – gdzie nocować?
W miasteczku Riva del Garda i pobliskich miejscowościach znajduje się spora baza noclegowa, obejmująca hotele, pensjonaty, prywatne kwatery oferowane przez Booking.com lub Airbnb. Niestety ceny są wysokie, zwłaszcza w sezonie wiosenno-letnim.
Nad jeziorem Garda popularne są campingi – myślę, że to całkiem rozsądna opcja, sporo tańsza od noclegu pod dachem. My skorzystaliśmy z campingu „ZOO” w Arco (ok. 8 kilometrów od północnego brzegu jeziora). Koszt to 15€ od osoby (jeżeli jedziecie samochodem lub motocyklem, trzeba doliczyć kilka dodatkowych euro).
Nocowanie w namiocie na dziko jest oficjalnie we Włoszech zakazane. Nie spotkaliśmy się do tej pory z egzekwowaniem tego prawa – jednak znalezienie noclegu z dala od zabudowań w tej okolicy graniczy z cudem. Nam udało się to zrobić w sąsiedztwie jednego z pieszych szlaków. Kolejne dwie noce spędziliśmy już na campingu.


Wypożyczenie roweru – ceny i możliwości
Większość szanujących się miejscowości nad jeziorem Garda posiada przynajmniej jedną wypożyczalnię rowerów i akcesoriów związanych z turystyką rowerową. Jednak to, co dzieje się w Riva del Garda to istny szał! Wypożyczalnie rowerów znajdują się niemal na każdym skrzyżowaniu. Chociaż ceny nie są niskie, w zamian otrzymujemy zadbany sprzęt wysokiej klasy. Zwykle wypożyczalnie mają w swojej ofercie kolarki, rowery trekkingowe, w pełni amortyzowane MTB, rowery elektryczne. Cena zależy od klasy roweru i długości wypożyczenia (rowery elektryczne są najdroższe).
Jak wiecie, nad Gardę przyjechaliśmy na swoich rowerach, jednak podpatrzyliśmy, że na naszym campingu w Arco wypożyczenie prostego roweru MTB z przednim amortyzatorem kosztowało tylko 10€ za dzień (2020 rok). Być może tak dobra oferta była tylko dla gości campingu – orientacyjne ceny przedstawiają się tak, jak w jednej z wypożyczalni w Rivie:

Dla kogo jezioro Garda? Sprawdź się na innych trasach
Jak już wspominałem, Jezioro Garda i okolice oferują trasy rowerowe dla każdego. Nie musisz mieć drogiego sprzętu i miesiącami wyrabiać kondycję, by znaleźć szlak o poziomie trudności, odpowiadającym Twoim predyspozycjom. Aplikacja Gardatrentino szczególnie Ci w tym pomoże.
Natomiast jeśli dopiero zaczynasz przygodę z turystyką rowerową (lub planujesz kilkudniową wyprawę z sakwami wokół Gardy), polecam Ci wpis „Twoja pierwsza wyprawa rowerowa” – opisuję w nim krok po kroku, jak się przygotować do podróży, na co zwrócić szczególną uwagę i jak dopasować kształt trasy do umiejętności.
Na początku możesz zorganizować sobie mniej wymagającą trasę np. po Polsce i sprawdzić się w nowej sytuacji. Na moim blogu znajdziesz choćby propozycje tras wśród zamków i skał na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, po tajemniczych Borach Tucholskich, czy niekończących się pagórkach uroczej Suwalszczyzny.
Zobacz także:



Z przyjemnością obejrzałam znane mi miejsca z pobytu sprzed kilku lat. Tylko że my samochodem. Piękne okolice. Szliśmy też spory kawałek widokową starą drogą (wyłączoną z ruchu samochodowego) podobną, a może tą samą co na zdjęciach. Pięknie było. Pozdrawiam
Świetny artykuł – właśnie takich informacji poszukuję:) wszystko co trzeba: trasa, opis, dane techniczne. Dzięki wielkie. Wybieram się za tydzień i sprawdzę w realu :)))
Dzięki wielkie 🙂 zazdroszczę – powodzenia!
Dzięki za podrzucenie kilku ciekawych tras. Właśnie planuję wyjazd w tamten rejon i muszę kilka asfaltowych ścieżek ogarnąć 🙂
Nie ma za co – powodzenia! 🙂