Jak przygotować rower do sezonu?

Niektórzy powiedzą, że dla wytrawnego miłośnika kolarstwa sezon trwa cały rok… i ciężko się z tym nie zgodzić. Jednak nawet jeśli śnieg i chłód Ci nie straszny i nie odstawiasz swojego jednośladu po sezonie, warto przypomnieć sobie jak przygotować rower po zimie. Nadchodzące ciepłe dni skłaniają nas do zainteresowania się naszym rowerem, wykonania podstawowego przeglądu i wymiany zużytych części. By móc bezproblemowo wyruszyć na wiosenne wycieczki, warto poznać kilka prostych zasad i trików, dzięki którym odświeżymy rower i unikniemy niepotrzebnych zmartwień na trasie.

Stan techniczny i profilaktyka 

Może nie ma potrzeby dokładnego sprawdzania wszystkich komponentów przed codzienną przejażdżką do pracy lub jednodniową, weekendową wycieczką (nie dotyczy ciśnienia powietrza w oponach, ale o jego niedoborze dowiemy się po pierwszych przejechanych metrach 😉 ). Powinniśmy jednak obserwować na bieżąco stan techniczny naszego roweru – grubość bieżnika w oponach, stan hamulców, działanie przerzutek, czystość i kondycję napędu. Odstawiając rower na przerwę zimową wypadałoby wiedzieć, co mamy do zrobienia przed rozpoczęciem kolejnego sezonu – będziemy mieli sporo czasu by usunąć usterki.  Własnoręcznie lub w serwisie. 

Kto w ten sposób zapobiega? No właśnie… 😉 Chyba nie skłamię stwierdzeniem, że większość z nas korzysta z roweru tak długo, aż unieruchomi go jakaś awaria. A przecież nie ma nic gorszego jak pęknięcie opony, zerwanie łańcucha lub awaria przerzutki w środku całodniowej, wiosennej wycieczki.

Dowiedzmy się w takim razie, jak zapobiegać. 

Jak przygotować rower do sezonu?

W kilku „żołnierskich słowach” – jak należy przygotować rower do jazdy po dłuższym przestoju? Nie będzie się tutaj rozwodzić nad skrupulatnym przeglądem i konserwacją każdej części. Wskażemy niezbędne elementy podstawowego przeglądu, który nie powinien zająć Wam dużo czasu, nie wymaga specjalistycznych narzędzi, a zarazem pozwoli zadbać o kondycję naszego jednośladu, jednocześnie zwiększając komfort jazdy. 

Właściwe mycie roweru

Po pierwsze – porządnie umyj rower. Jeżeli nasz jednoślad spędza zimę w ciepłym i suchym pomieszczeniu, ma szczęście 😉 Jednak nie każdy może sobie na taki luksus pozwolić. Często trzymamy rower na balkonie, w garażu, tym samym narażając go na niską temperaturę, wilgoć i sól. Taki stan często odbija się negatywnie nie tylko na estetyce, ale i na mechanice.

Pamiętajmy, żeby nie myć roweru myjką ciśnieniową z bliska – szczególnie układu napędowego (przerzutki, zębatki i korby) – wypłukujemy w ten sposób smar i jeśli go nie uzupełnimy, to układ zacznie rdzewieć i skrzypieć. Rower można przetrzeć mokrą szmatką z detergentem, a później suchą.

Czyszczenie i smarowanie napędu

Warto także wyczyścić zębatki, po czym porządnie je nasmarować. Dzięki temu unikniemy skrzypienia, piszczenia i innych nieprzyjemnych dźwięków. Czyszczenie i smarowanie łańcucha to kolejny krok na drodze do sukcesu. Wystarczy bawełniana szmatka i benzyna ekstrakcyjna (lub zwykły odtłuszczacz). Łańcuch w kilka chwil będzie jak nowy.

Pamiętajmy, że do smarowania łańcucha nie nadaje się popularny WD-40 i inne odrdzewiacze. Należy używać wyłącznie smarów rowerowych. Zwróćmy uwagę na dobór odpowiedniego smaru do warunków jazdy – istnieją różne typy smarów na mokre i suche środowisko. Zbyt lepki smar spowoduje, że piasek i inne zabrudzenia łatwo przykleją się do układu napędowego.

Sprawdź ciśnienie w oponach

Ta kwestia wydaje się podstawowa, ale wielu rowerzystów o niej zapomina. Jazda przy niskim ciśnieniu jest nie tylko męcząca, ale może doprowadzić również do zniszczenia opony, dętki czy całej obręczy. Najprościej sprawdzić odpowiednie ciśnienie na boku opony. Zwykle wynosi ok. 3-4 barów. Jeżeli nie masz manometru, możesz napompować swój rower w serwisie lub na stacji benzynowej kompresorem. 

Oceńmy również optycznie bieżnik w oponach. Jeśli jest mocno przetarty, warto pomyśleć nad wymianą całej opony lub „przekładce” (zwykle opona tylnego koła jest bardziej przetarta, ze względu na większe obciążenie). 

Awaria
A co, gdy urwie nam się gwint od przyczepki lub bagażnika? Zawsze można się ratować popularnymi trytytkami 😉
V-brake regulacja. Jak przygotować rower do sezonu

Zadbaj o układ hamulcowy

Układ hamulcowy – to od niego w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo. Jeśli masz układ typu V-brake, koniecznie sprawdź poziom zużycia klocków i kondycję linek hamulcowych. Wymiana klocków jest w większości rowerów dość prosta a poradniki video można znaleźć bez problemu w internecie. Wystarczy odkręcić kilka śrub, wymienić klocki, odpowiednio ustawić i… gotowe. Jeśli nie chcemy wykonywać tej czynności samodzielnie, możemy zlecić ją serwisantowi.

Regulacja przerzutek i hamulców

To również podstawa serwisu. Zwróćmy uwagę na ich stan, nasmarowanie; sprawdźmy, czy linki nie blokują się w pancerzach. Pozwoli to uniknąć problemów ze zmianą biegów czy bezpiecznym hamowaniem. Pamiętajmy też o sprawdzeniu dokręcenia wszystkich ślub. Luźne części szybciej się zużyją i zwiększą koszty serwisu w przyszłości.

Sprawdź dokręcenie połączeń śrubowych

Przede wszystkim zwróć uwagę na śruby mocujące kierownicę, koła czy korbę. To ważne, żeby nic po drodze Cię nie zaskoczyło. Jeśli posiadasz hamulce tarczowe dopilnuj, żeby były ustawione równo pomiędzy klockami hamulcowymi. Nawet małe tarcie szybko zniszczy tarczę oraz klocki a także znacznie utrudni jazdę.

Gdzie serwisujemy nasze rowery?

Rower właściwie przygotowany do sezonu za każdym razem zapewni spokój podczas wycieczek. Pamiętajmy, żeby zadbać o swój rower – od tego zależy nasze bezpieczeństwo.

Wspólnie z Kasią od jakiegoś czasu serwisujemy nasze rowery w podwarszawskim Sulejówku, w serwisie Odpowiedni Rower. Nieduży, wręcz rodzinny serwis jest prowadzony przez naszych znajomych, ludzi pełnych pasji i zaangażowanych w to, co robią. Chociaż niekiedy sami grzebiemy przy rowerach, z racji braku miejsca i możliwości technicznych, poważniejsze naprawy wolimy powierzać profesjonalistom. Do tej pory się nie zawiedliśmy 🙂

dętka rowerowa, jak przygotować rower do sezonu
Bez względu na to gdzie jedziemy, ZAWSZE woźmy ze sobą zapasową dętkę rowerową, pompkę i łyżkę do opon (może być stołowa).
Klucze rowerowe, multitool
Multitool - wielofunkcyjne, niewielkie narzędzie, które ułatwi podstawową obsługę każdego roweru. Do kupienia w każdym sklepie rowerowym.
Pompowanie koła, pompka rowerowa
Nie zapominajmy o regularnej kontroli ciśnienia w oponach.
Urwany gwint
Przykład zniszczonego gwintu (tu akurat od przyczepki rowerowej) - w takim wypadku bez wymiany części się nie obejdzie...
Regulacja przerzutki
Regulacja przerzutek to dość prosta rzecz - z pewnością poradzicie sobie sami, po obejrzeniu dowolnej instrukcji.

Jak przygotować rower na wyprawę rowerową?

Jeśli podobnie jak my, otwierając kolejny rowerowy sezon jednocześnie planujecie choćby weekendową wyprawę rowerową z sakwami (nie wspominając o miesięcznej tułaczce po Europie czy Azji), tym bardziej zadbajcie o właściwy stan techniczny roweru. Im więcej czasu, energii i środków finansowych zainwestujesz przed rozpoczęciem wyprawy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nagła awaria zaskoczy nas w trasie. Tutaj nie ma drogi na skróty. 

Podczas codziennego użytkowania w często utrudnionych warunkach (zmienne warunki atmosferyczne, kiepska nawierzchnia, znaczne obciążenie bagażami) każdy rower będzie zachowywał się inaczej, tym samym zwiększając ryzyko awarii. Przebicia dętek, starcie klocków hamulcowych czy konieczność regulacji przerzutek – to chleb powszedni większości wypraw rowerowych. 

Robiąc setki kilometrów tygodniowo pewnych rzeczy nie unikniemy, jednak pamiętajmy, by wszystkie symptomy poważniejszych awarii (np. zużycia napędu) zlikwidować już przed wyjazdem. Nie bagatelizujmy tych objawów, bo ze znalezieniem serwisu gdzieś na trasie z pewnością będzie trudniej. 

Przykładowe koszty usług w serwisie rowerowym

PRZEGLĄD PODSTAWOWY (diagnostyka roweru, regulacja hamulców, przerzutek, kasowanie luzów piast, suportu i sterów, smarowanie napędu - od 60 PLN

PRZEGLĄD ROZSZERZONY - regulacja hamulców, przerzutek, kasowanie wszystkich luzów, przegląd oświetlenia, czyszczenie napędu, centrowanie kół, smarowanie piast, napędu, linek, suportu, sterów - od 200 PLN

Czyszczenie i smarowanie napędu - od 40 PLN

Centrowanie koła - od 20 PLN

Wymiana kasety/wolnobiegu i łańcucha - od 40 PLN

Regulacja hamulców (przód i tył) - 20 PLN

Wymiana i regulacja przerzutki - od 25 PLN

Wymiana widelca - od 40 PLN

SZCZEGÓŁOWY CENNIK pozostałych usług w serwisie, z którego korzystamy, możecie sprawdzić tutaj.

Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Ten poradnik ma za zadanie krótko, zwięźle i na temat wskazać, jak przygotować rower do użytku po dłuższej przerwie (zwłaszcza zimowej). Wiele z tych prac można wykonać samemu, jednak te bardziej skomplikowane (jak np. wymiana napędu) warto powierzyć profesjonalistom, dysponującym odpowiednim sprzętem i doświadczeniem. My tak robimy – przede wszystkim ze względu na brak miejsca w mieszkaniu i … cierpliwości 😉 

Jeżeli poszukujecie dodatkowych informacji, szczególnie w temacie jak przygotować rower do wyprawy rowerowej (zarówno weekendowej, jak i długodystansowej), zachęcamy do obejrzenia naszych poradnikowych filmów, poruszających m.in. kwestie logistycznego, sprzętowego i finansowego przygotowania. W wywiadzie z dietetykiem opowiadamy jak właściwie żywić się podczas wzmożonego wysiłku, a w odcinku „Kobieta na wyprawie rowerowej” Kasia opowiada o babskich sprawach. 

IMG-5710

Pomóż nam współtworzyć to miejsce

Nasze plany podróżnicze na przyszłość sięgają znacznie dalej – możesz się z nimi zapoznać na naszym profilu Patronite i, jeśli chcesz, dołożyć od siebie skromną cegiełkę. Poznajmy się lepiej!

OSTATNIE ARTYKUŁY NA BLOGU

Related Stories

Zobacz też

Zwiedzamy polskie kopalnie i podziemia. Nasze TOP 8.

Kopalnie, tajne podziemia, sztolnie i wydrążone w skałach, wojskowe kompleksy. Czasem tylko kilka korytarzy...

Seceda – który szlak wybrać? Dolomity w pigułce

Wiedzieliście, że powierzchnia całych Alp zajmuje prawie 400 razy tyle, co powierzchnia polskich Tatr?...

Podlasie Nadbużańskie – natura i kultura

Podlasie uchodzi za jeden z najspokojniejszych i najbardziej sielskich regionów Polski. W wielu miejscach...

Testujemy nowe sakwy Crosso Expert 66 i Twist X60

Rowerowe sakwy Crosso to polska marka, obecna na rynku od kilkunastu lat, a od...

Mierzeja Helska i północne Kaszuby na rowerze

Mierzeja Helska - dlaczego warto na nią przyjechać? Długi na 35 kilometrów, piaszczysty pasek...

Sztynort i okolice – co zobaczyć na północy Mazur?

Mazury można zwiedzać na wiele sposobów - w tym artykule chcemy przedstawić Wam kilka...

Popularne

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.